Maria jako charisma II
Jak už jsme si řekli v jednom vyučování, my potřebujeme Pannu Marii právě
proto, že je ženou. Při našem putování potřebujeme také ženskou dimenzi,
protože naše putování je putováním ve vztahu. Už jsem vám řekl, že podle
tvrzení psychologů závisí celistvost člověka, jeho zdraví na tom, jsou-li
jeho ženská a mužská dimenze ve správné proporci. Každý z nás má v sobě
složku mužskou i ženskou, i když v jiném poměru muž, v jiném žena. Skrze
mužskou dimenzi máme třeba schopnost kritického úsudku, vedení, sebeovládání,
rozhodování, analytického uvažování. Rozhoduje-li se žena, využívá tedy
mužskou dimenzi, která je v ní. Ale skrze ženskou složku v nás jsme schopni
navazovat vztahy. Žijeme ve vztazích. Veškerý život ve společenství, v
komunitě, vychází ze ženského prvku v nás.
Veškerá podpora, opora, kterou dáváme jedni druhým, vychází z tohoto
ženského prvku stejně jako jednota mezi námi, veškerá láska. Proto snad
dokážete pochopit, jak důležitá je tato ženská složka v nás - zvláště proto,
že každá spiritualita a každý proces uzdravování je založen na jednom slově:
ODEVZDÁNÍ SE, PODŘÍZENÍ SE BOHU A NAVÁZÁNÍ VZTAHU S BOHEM.
Kde tedy získáme moc k odevzdání se? Zde musíme volat Marii: Maria, já tě
potřebuji, potřebuji tvou pomoc, abych dokázal říci ANO Bohu.
Když lidé upouštějí od osobního vztahu k Panně Marii, ztrácejítaké vztah k
vnitřnímu životu, ztrácejí dimenzi kontemplace, spočinutí v Bohu. Potřebujeme
Pannu Marii, protože potřebujeme jako ona zůstávat neustále v kontemplaci,
zůstávat v Bohu. Kontemplace není rozvažování nebo výměna argumentů, ale
ODEVZDÁNÍ SE PÁNU. Odevzdání své mysli a svého srdce Pánu. Často jsme v
situaci, že nechápeme nic z Božích plánů pro nás, jenom setrváváme v patření
na Pána a dovolujeme mu, aby On v nás konal svou vůli, jak sám chce. A
máme-li vstoupit do kontemplace, pak potřebujeme tuto ženskou dimenzi.
Postavím-li se před Pána Ježíše a začnu s ním diskutovat, začnu si s ním
vyměňovat názory, hlásí se ke slovu mužská dimenze ve mně. Ženská dimenze
modlitby bude spočívat v tom, že prostě zavřu ústa a jenom na něho hledím,
ztiším se před ním, kdy prostě zůstanu před ním, abych ho miloval a abych
přijímal jeho lásku.
To je velmi důležitá dimenze modlitby. Často si myslíme, pokud jsme se
modlili tak, že jsme jenom na něho hleděli a on nám nic ne-řekl, že jsme se
vlastně nemodlili místo toho, abychom skutečně prožívali vnitřní ticho,
představující kontemplaci, to znamená, abychom žili před Bohem z ženské
dimenze našeho bytí. Ale víte, že toho často nejsme schopni. A to je další
moment, kdy potřebujeme pomoc Panny Marie.
Já radši říkám Panně Marii služebnice než královna, radši ji oslovuji má
služebnice než má královno. (Mimochodem, to byl další bod, který pohoršil
sestřičku, která se za mně modlila vytrvale růženec.)
Ostatně samotný Ježíš své současníky vyzýval, aby se při pozorováni
Matky nenechali strhnout entu-ziazmem, neboť v Marii oceňoval především
bia-neslavenou, která slyší Boží slovo a zachovává je (srovnej Lk 11,28).
Jan Pavel II., Osservatore Romano 12. 1. 96
Ano, my se často díváme na Pannu Marii jako na královnu a ona je královnou
proto, že je matkou Krále. Ale Pán Ježíš mi ne-řekl, "následuj mně v tom, že
jsem Král," i když naneštěstí jsou mnozí, kteří ho chtějí následovat radši v
jeho kralování, než v jeho služebnosti (srov. 1 Koř 4,8). On nám řekl: "Učte
se ode mne v mé pokoře a v duchu služebnosti" (srov. Mt 11,29; Lk 22, 25-27;
Jn 13,3-15). Pán Ježíš to řekl úplně jasně: "Nazýváte mne Mistrem a Pánem, a
máte pravdu, skutečně jsem. Jestliže tedy já, Pán a Mistr, jsem vám umyl
nohy, i vy máte jeden druhému nohy umývat" (Jn 13, 13-14). Nepřišel, aby si
dal sloužit, ale aby sloužil. Ježíš se pokořoval, ponižoval se.
Co je to vlastně pokora? Mnozí si pokoru představují tak, že to znamená
mít o sobě špatné mínění. Takže lidé říkají, "...já nic nedokážu, já jsem k
ničemu, já nic před Pánem neznamenám, já jsem nic ve srovnání s druhými." Je
toto pokora? Není pravda, že jsem před Bohem ničím. Neurážejme ho. Ježíš
přišel a vykoupil mě svou krví a svou smrtí a to znamená, že jsem před ním a
pro něj skutečně vzácný. Podívejte se na toho člověka, který sedí vedle vás.
Znáte ho? Víte, kdo je ten člověk? Je to princ, je to princezna. A
nepřeháníme tu, právě proto, že jsme syny a dcerami krále, že jsme dědici
nebeského království. Takže vůbec není pravda, že bychom byli bezcenní.
Pokora neznamená, že budu degradovat sám sebe. Pokora neznamená odmítání sebe
samého, ale pokora je ochota sloužit.
Nemohu být Ježíšovým učedníkem, jestliže nesloužím. A Maria nemůže být
učednicí Ježíšovou, pokud by nesloužila. Proto je Maria služebnicí. Je
služebnicí, protože je pokorná a chce nám také umývat nohy. Maria je
služebnicí, protože je Matkou církve. A matka je vždycky služebnicí.
Podívejte se na roli matky v domě, většinou je to ona, kdo umývá nádobí,
třeba i po svých velkých dětech, a je to většinou ona, kdo u klíží prádlo po
svém manželovi nebo po svých synech, kteří jsou nedbalí. Ona je matkou,
protože být matkou znamená být služebnicí. Maria je Matkou církve a proto
mohu říci, že Maria je mou služebnicí.
Často se cítíme vysátí, vyprahlí v modlitbě, rozptýlení, často se cítíme
být unavení a říkáme si: Ó můj Bože, lepší by bylo se vrátit zpátky. Často
pociťujeme malomyslnost. V těch chvílích potřebujeme matku. Potřebujeme
člověka, který nám řekne: Ale jen pojďdál, neboj se, pokračuj. To je chvíle,
kdy mám volat k Panně Marii, aby byla se mnou. Volat ji, abych mohl být znovu
naplněn Duchem Svatým.
Pamatujte na to, že kdykoliv se setkáváte s Marií, přijímáte nové vylití
Ducha. Vzpomínáte, když Panna Maria přinesla svého Syna do chrámu? Co se
stalo? Stalo se, že prorok Simeon, když viděl Pannu Marii, jak přináší
Ježíše, byl naplněn Duchem. On, prorok, byl naplněn Duchem Božím a začal
zpívat: "Nyní, Pane, můžeš propustit svého služebníka, neboť mé oči uviděly
tvou spásu". A co se stalo s prorokyní, která žila v chrámu? Také ona byla
naplněna Duchem, když viděla, jak Panna Maria přináší Ježíše. Co se stalo s
Alžbětou, když se setkala s Marií? Byla naplněna Duchem svatým. A co se stalo
s Janem Křtitelem, který byl v té době ještě v lůně své matky? Poskočil
radostí, pohnul se radostí, neboťbyl naplněn Duchem Svatým (radost je ovoce
Ducha). Takže kdekoliv se objeví Panna Maria, nejde nikdy sama. Kdekoliv se
objeví Maria, tam nastává nové vylití Ducha svatého a my neustále potřebujeme
skrze Panu Marii přijímat moc Ducha svatého. A proto ten, kdo žije ve
společenství s Pannou Marií, kdo je prožívá, ten je člověkem naplněným
Duchem.